כפר מלל

יעלי היא ילדה הסובלת מתסמונת אירלנד, תסמונת שמטשטשת את הצבעים הנקלטים בעיניה ובמוחה. היא מדווחת:

"אני יעלי בת 10.5, סובלת מתסמונת אירלנד. חסר לי בעיניים צבע, ולא ראיתי כל כך טוב עד כיתה ב'. לפני שמצאנו פתרון, כתבתי אותה שורה 10 פעמים. קראתי בשגיאות רבות, ראיתי הכול בוהק, ולא טוב והיו לי כאבי ראש. עכשיו יש לי משקפיים, וזה עוזר לי. אני חושבת שאני רואה כמו כולם. אני רואה מצויין, כאילו כלום לא היה.

…אבל בקריאה היו לי קשיים, אולי משום שהתחלתי ללמוד בצורה נורמלית רק בגיל 8. הגעתי אל הניה פלמן, והיא עזרה לי מאד. היא לימדה אותי ניקוד ולהכיר מילים שלמות, היא לימדה אותי להסריט את המילים במוח, לראות במוח את המילים בצורה תלת ממדית, כאילו זה אמיתי. כשאני מסריטה את המילים במוח שלי, אני חושבת על כל מה שכתוב, כל מה שהולך בסיפור, וזה נכנס לי למוח כמו תמונות. אז אני מבינה טוב יותר את מה שקורה. כשאני פותחת עיניים וקוראת את הסיפור מתוך הספר, אני מרגישה כמו חלום, כמו שלא הרגשתי מעולם – לקרוא בלי שגיאה אחת! בלי להרגיש מאמצים בקריאה! פשוט קראתי חלק, לא כמו פעם כשהמילים עשו לי לחץ, והיה קשה לי להבין אותן.

כל מי שרוצה להצליח בקריאה ובכתיבה, כדאי שמישהו יקריא לו. כדאי שהוא ידמיין בעצימת עיניים ורק אחר כך הוא יקרא. תבינו, הוא קודם מבין את הכול, האותיות והניקוד לא מפריעים לו. אחרי שהוא מבין והוא מתרגל שהוא מבין, הוא מגיע עם כוח אל המילים".

 

בדבריה אלו מוכיחה יעלי את התפיסה של ננסי בל.

ננסי בל אומרת: "הקשר שנמצא בין תמונה, התרגשות ותפיסה, כלומר, החיבור בין שלושת אלו, מביא אותנו לתיאוריות של המהלך הפסיכולוגי המתרחש בתוך כדי קריאה. הניסיון מלמד שהמחשבה שתמונה מנטלית בתוך כדי סיפורים תוכל לשפר את ההבנה הכוללת של הסיפור היא נכונה, והיא משתלבת היטב בדעתם של החוקרים רבים שעסקו בקשר שבין תמונה להבנה".

בשנת 1989 גם החוקרים וינוגרד, בריז ולינג סיכמו: "התוצאות שלנו מראות שתמונה נמצאת בשלבים של הקריאה בכמה אופנים:

  • תמונה מנטלית משפרת את האפשרות של הזיכרון הפעיל שעובד בתוך כדי קריאה.
  • תמונה מנטלית תורמת להשוואות ולאנלוגיות.
  • תמונה מנטלית קשורה לאחסון נכון במוח.

ב-1990 בדקו תלמידים שהתבקשו לקרוא קטעים ובהם 2100 מילים. התלמידים קיבלו הוראה משולשת: לספר את הסיפור לאחר קריאתו, לצייר את התמונות שתוארו בסיפור, ו-48 שעות אחר כך היו צריכים לרשום שוב את הסיפור בליווי התמונות.

התברר, שהתמונות שצויירו על פי הסיפור יומיים לאחר קריאתו היו ברורות יותר מן המילים שנכתבו. כך אפשר לראות בבירור את כוחה של התמונה המנטלית שנוצרת בתוך כדי קריאת סיפור.

לימודי קריאה והבנה על פי דרך זו של יצירת תמונה מנטלית מתוארים בספר "דמיונון ומילולון מכפר מלל".

אולי יעניין אותך גם?

תכנית סיכוי

שיטתה של ננסי בל